4.6.11 Korjausrakentaminen
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa
¨ suunnitella työnsä
piirustuksien ja/tai rakennetta koskevan työselityksen avulla ja tehdä materiaali-
ja työmenekkilaskelmia
¨ tehdä
korjausrakentamiseen liittyviä purku -, tukemis-, suojaus- ja vahvistustöitä
¨ tehdä
korjausrakentamiseen liittyviä mittaustöitä perusmittavälineillä
¨ tehdä
korjausrakentamiseen liittyviä muotti-, raudoitus-, betonointi- ja purkutöitä
sekä betonipintojen paikkaustöitä
¨ tehdä lattioiden
oikaisuvaluja (esimerkiksi lattialämmityskaapeleiden asennusten jälkeen kylpyhuoneissa)
¨ poistaa homevaurion
aiheuttajan ja korjaa siitä aiheutuneet vauriot
¨ vastaanottaa, varastoida
ja suojata korjausrakentamistöissä tarvittavia materiaaleja sekä osaa
varastoida uudelleen käytettävät materiaalit
¨ tehdä työhönsä
liittyviä aloitus- ja lopetustöitä
¨ lajitella jätteet ja
uusiokäyttää materiaaleja
¨ arvioida oman työnsä
laatua
¨ toimia yhteistyössä
korjausrakentamisen eri osapuolien kanssa
¨ ottaa huomioon työssään
materiaalien ominaisuudet ja rakenteiden toiminnan pääperiaatteet
¨ käyttää turvallisesti
korjausrakennustyömaan normaaleja työkaluja
¨ ja tietää vanhoista
materiaaleista aiheutuvat työturvallisuusriskit, kuten asbesti, homeet ja pölyt
¨ käyttää
henkilökohtaisia suojaimia, ottaa huomioon työturvallisuusnäkökohdat ja
ylläpitää työkykyä.
Arviointi
Taulukkoon
on koottu arviointikriteerit kolmelle eri osaamisen tasolle sekä arvioin-nin
kohteet. Ammatillisessa peruskoulutuksessa arvioinnin kohteet ovat samalla
tutkinnon osan keskeinen sisältö.
Arvioinnin kohDE
|
Arviointikriteerit
|
||
1. Työprosessin hallinta
|
Tyydyttävä T1
|
Hyvä H2
|
Kiitettävä K3
|
Opiskelija
tai tutkinnon suorittaja
|
|||
Oman työn suunnittelu ja suunnitelmien tekeminen
|
suunnittelee
ohjattuna omaa työtään
|
suunnittelee
annettujen ohjeiden mukaan oman työnsä
|
tekee
toteuttamiskelpoisen työsuunnitelman itsenäisesti
|
Työn kokonaisuuden hallinta
|
noudattaa
työaikoja ja toimii ohjattuna työohjeiden mukaisesti
|
noudattaa
työaikoja ja annettuja työohjeita
|
noudattaa
työaikoja ja työohjeita sekä neuvottelee mahdollisista poikkeamista
|
Taloudellinen ja laadukas toiminta
|
toimii
ohjattuna asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti.
|
toimii
asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti.
|
toimii
asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti ja kehittää omaa toimintaansa laatutavoitteiden
saavuttamiseksi.
|
ARVIOINNIN KOHDE
|
Arviointikriteerit
|
||
2. Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta
|
Tyydyttävä T1
|
Hyvä H2
|
Kiitettävä K3
|
Opiskelija
tai tutkinnon suorittaja
|
|||
tekee
ohjattuna tavallisimpia purku-, tukemis-, suojaus- ja vahvistustöitä ilman häiriötilanteita
|
tekee
annettujen ohjeiden perusteella tavallisimpia purku-, tukemis-, suojaus- ja
vahvistustöitä
|
tekee
annettujen suunnitelmien perusteella purku-, tukemis-, suojaus- ja vahvistustöitä
|
|
tekee
ohjattuna purkukohteeseen liittyviä järjestelyitä ja purkujätteiden
käsittelyjä
|
tekee
tavallisimpia purkukohteeseen liittyviä järjestelyjä ja purkujätteiden käsittelyjä
annettujen ohjeiden perusteella
|
tekee
purkukohteeseen liittyviä järjestelyjä ja purkujätteiden käsittelyjä ja
lajittelua suunnitelmien mukaisesti olosuhteet huomioiden
|
|
käyttää
keskeisimpiä työvälineitä, mutta tarvitsee välillä ohjausta
|
käyttää
keskeisimpiä työvälineitä
|
valitsee
työhön sopivat työvälineet sekä käyttää työvälineitä vaihtelevissa työtilanteissa
|
|
tekee
ohjattuna aukkojen ja varausten muotti-, raudoitus-, betonointi- ja purkutöitä
sekä kivirakenteisten pintojen paikkaustöitä
|
tekee
aukkojen ja varausten muotti-, raudoitus-, betonointi- ja purkutöitä sekä
kivirakenteisten pintojen paikkaustöitä annettujen ohjeiden perusteella
|
tekee
aukkojen ja varausten muotti-, raudoitus-, betonointi- ja purkutöitä sekä
kivirakenteisten pintojen paikkaustöitä annettujen suunnitelmien mukaisesti
|
|
tekee
ohjattuna mittaustöitä perusmittavälineillä
|
tekee
mittaustöitä mittaryhmässä
|
tekee
mittaustöitä ja vertaa poikkeamia suunnitelmiin
|
|
tekee
oikaisuvaluja ohjattuna työryhmässä
|
tekee
oikaisuvaluja työryhmän jäsenenä
|
tekee
oikaisuvaluja suunnitelmien mukaisesti
|
|
poistaa
ohjattuna homevaurioituneen puurakenteen tai sen osan.
|
poistaa
ohjeiden perusteella puurakenteen homevaurion
|
tunnistaa
puurakenteen homevaurion ja varmistaa vaurion laajuuden sekä osaa poistaa sen
aiheuttajan suunnitelmien mukaisesti.
|
ARVIOINNIN KOHDE
|
Arviointikriteerit
|
||
3. Työn perustana olevan tiedon hallinta
|
Tyydyttävä T1
|
Hyvä H2
|
Kiitettävä K3
|
Opiskelija
tai tutkinnon suorittaja
|
|||
Piirustusten
tulkitseminen |
lukee
suunnitelmista purkukohteen paikan
|
lukee
suunnitelmista purkukohteen paikan ja toimia suunnitelman mukaisesti
|
tulkitsee
purkusuunnitelmia ja toimia itsenäisesti suunnitelmien mukaisesti huomioon
ottaen erityistilanteet
|
Materiaalien
ominaisuuksien tunteminen |
tunnistaa
purkutöihin liittyviä yleisempiä määritelmiä, esim. osastoinnit ja purkujätteiden
käsittelyt
|
tietää
purkutöihin liittyviä määritelmiä, esim. osastoinnit, purkujätteiden
käsittelyt yms.
|
tietää
purkutöihin liittyviä määritelmiä ja osaa soveltaa niitä työhönsä lähes
itsenäisesti
|
tunnistaa
purkutöiden yleisimpiä ongelmajätteitä, esim. asbestit
|
tunnistaa
purkutöiden yleisimpiä ongelmajätteitä ja tietää niiden yleisimmät purkamisohjeet
|
tunnistaa
purkutöiden ongelmajätteitä ja tietää niiden yleisimmät purkamisohjeet sekä
osaa toimia lähes itsenäisesti niiden mukaisesti
|
|
tunnistaa
aistinvaraisesti yleisimpiä rakenteiden kosteusvaurioita, esim. home
|
tunnistaa
aistinvaraisesti yleisimmät rakenteiden kosteusvauriot sekä tietää niiden yleisimmät
purkamisohjeet
|
tunnistaa
aistinvaraisesti yleisimmät rakenteiden kosteusvauriot sekä tietää niiden yleisimmät
purkamisohjeet huomioiden muut tilat
|
|
tunnistaa
purettavia materiaaleja ja osaa ohjeiden mukaan tehdä purkutöitä
|
tunnistaa
purettavia materiaaleja ja tietää niiden ominaisuuksia sekä osaa ohjeiden
mukaisesti tehdä purkutöitä
|
tunnistaa
lähes aina purettavan materiaalin ja tietää, mitä tulee ottaa huomioon purettaessa
sitä
|
|
tunnistaa
betonirakenteen
vaurioita
|
tietää
vaurioiden aiheuttajia
|
tunnistaa
betonirakenteen vaurioita ja tietää, miten niitä korjataan
|
|
tunnistaa
puurakenteiden yleisimmät kosteusvauriot ja tietää riskirakenteet
|
tunnistaa
puurakenteiden yleisimmät kosteusvauriot ja tietää niiden syntymisen syyt
|
tunnistaa
puurakenteiden yleisimmät kosteusvauriot ja tietää niiden korjausmenetelmät
|
|
tunnistaa
vanhoja rakenteita
|
tunnistaa
vanhoja rakenteita ja tietää niiden toimintaperiaatteet
|
tunnistaa
vanhoja rakenteita ja tietää niiden toimintaperiaatteet ja osaa ohjattuna
korjata niitä
|
|
tunnistaa
korjausrakentamiseen käytettäviä materiaaleja
|
tietää
korjausrakentamiseen käytettävien materiaalien eron verrattuna tavallisiin materiaaleihin
|
tietää
korjausrakentamisessa käytettävien materiaalien ominaisuuksia siten, että
osaa hyödyntää niitä omassa työssään
|
|
kunnioittaa
vanhoja rakenteita ja pyrkii säilyttämään niitä mahdollisuuksien mukaan.
|
kunnioittaa
vanhoja rakenteita ja pyrkii säilyttämään niitä mahdollisuuksien mukaan.
|
kunnioittaa
vanhoja rakenteita ja pyrkii säilyttämään niitä mahdollisuuksien mukaan.
|
ARVIONNIN KOHDE
|
Arviointikriteerit
|
||
4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot
|
Tyydyttävä T1
|
Hyvä H2
|
Kiitettävä K3
|
Opiskelija
tai tutkinnon suorittaja
|
|||
Terveys, -turvallisuus ja toimintakyky
|
asennoituu
myönteisesti turvalliseen toimintaan sekä välttää riskejä työssään
|
vastaa
toimintansa turvallisuudesta
|
kehittää
toimintaansa turvallisemmaksi
|
noudattaa
työstä annettuja turvallisuusohjeita eikä aiheuta vaaraa itselleen
|
noudattaa
työyhteisön ohjeita ja ottaa huomioon työssään työyhteisön muut jäsenet
|
havaitsee
ja tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä
|
|
käyttää
turvallisesti ohjeiden mukaisia suojaimia, työvälineitä ja työmenetelmiä
|
varmistaa
työvälineiden ja materiaalien turvallisuuden sekä poistaa ja vie huoltoon
vialliset työvälineet
|
arvioi
suojainten, työvälineiden ja työmenetelmien soveltuvuutta kyseiseen työhön
|
|
on
tietoinen korjausrakentamiseen liittyvistä vaarallisista aineista, kuten
asbesti, home ja pöly
|
tunnistaa
korjausrakentamiseen liittyvät vaaralliset materiaalit mutta tarvitsee vielä
ohjausta niiltä suojautumiseen
|
osaa
suojautua korjausrakentamiseen liittyviltä vaarallisilta aineilta
|
|
Vuorovaikutus ja yhteistyötaidot
|
ottaa
ohjeiden mukaisesti huomioon korjausrakennustyömaan muiden ammattiryhmien
toiminnan
|
ottaa
huomioon korjausrakennustyömaan muiden ammattiryhmien toiminnan
|
ottaa
huomioon työssään työmaan muun toiminnan ja edistää yhteistyötä
|
toimii
yhteistyössä työryhmän jäsenten kanssa
|
toimii
rakentavassa yhteistyössä erilaisten ihmisten kanssa ja työryhmässä aktiivisena
jäsenenä
|
toimii
rakentavassa yhteistyössä erilaisten ihmisten kanssa ja työryhmässä aktiivisena
jäsenenä sekä edistää työryhmän asiakkaiden välistä toimintaa
|
|
Oppiminen ja
ongelmanratkaisu |
laskee
työ- ja materiaalimenekit ohjattuna
|
laskee
työ- ja materiaalimenekit mutta toteutumassa on vielä poikkeamia
|
toteuttaa
työn laskettujen menekkien mukaisesti
|
arvioi
ohjattuna omaa työtään.
|
arvioi
omaa työtään.
|
arvioi
omaa työtään laatuvaatimusten mukaisesti.
|
Ammattitaidon osoittamistavat
Opiskelija
tai tutkinnon suorittaja osoittaa ammattitaitonsa tekemällä
korjausrakentamiseen liittyviä töitä korjausrakennustyömaalla tai muussa
mahdollisimman hyvin korjausrakennustyömaan oloja vastaavassa paikassa. Työtä
tehdään siinä laajuudessa, että ammattitaidon voidaan todeta vastaavan
ammattitaitovaatimuksia.
Ammattiosaamisen näytöllä arvioidaan vähintään
¨ työmenetelmien,
-välineiden ja materiaalien hallinta kokonaan
¨ työn perustana olevan
tiedon hallinnasta piirustusten tulkitseminen
¨ elinikäisen oppimisen
avaintaidoista terveys, turvallisuus ja
toimintakyky sekä oppiminen ja ongelmanratkaisu.
Siltä
osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa ammattitaitoa ei voida ammattiosaamisen
näytössä tai tutkintotilaisuudessa osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen
arvioinnilla, kuten haastattelujen, tehtävien ja muiden luotettavien
menetelmien avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti